Με μεγάλη επιτυχία πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 4 Μαρτίου 2024, το σεμινάριο με τίτλο: «Παιδικό ιχνογράφημα», στις εγκαταστάσεις του Aegean College, στην Αθήνα, με εισηγητή τον Δρ. Κοΐνη Αριστοτέλη.
Σκοπός ήταν η απόκτηση ειδικών γνώσεων στην ανάλυση του παιδικού ιχνογραφήματος.
Το σεμινάριο παρακολούθησαν δια ζώσης και εξ αποστάσεως φοιτητές των προπτυχιακών προγραμμάτων BSc (Hons) Psychology, BSc (Hons) Primary και BSc (Hons) Pre – Primary Education. Επίσης, συμμετείχαν οι μεταπτυχιακοί φοιτητές του προγράμματος MSc School Psychology.
Το ιχνογράφημα είναι το βασικότερο εκφραστικό μέσο του παιδιού, καταπληκτικό, τόσο ως προς τη σύλληψη όσο και ως προς την εκτέλεση, εξαιρετικά λαμπρό και πρωτότυπο. Είναι ένα μέσο επικοινωνίας του παιδιού με τον έξω κόσμο και ταυτόχρονα ένα μέσο «προβολής» του προς αυτόν.
Σύμφωνα με τον Luguet (1991), το ιχνογράφημα παρακολουθεί τη νοητική, κοινωνική και συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού. Όπως πολύ ωραία είπε ο H. Wallon: «Το ιχνογράφημα είναι μία επιφάνεια όπου το παιδί παίζει με τις συγκινήσεις του».
Το ιχνογράφημα, λοιπόν, είναι ένα εκφραστικό μέσο που μπορεί έμμεσα να μας δείξει πώς το παιδί κατανοεί τον κόσμο, πώς βιώνει τις σχέσεις του και τις επαφές του με τον κόσμο και ποια είναι η στάση του απέναντι στον κόσμο. Ταυτόχρονα, φανερώνει στοιχεία της προσωπικότητας του παιδιού, των παρωθήσεων και των συγκινήσεών του και πώς αυτές επηρεάζουν την αντιληπτική του δραστηριότητα.
- Εισαγωγή στα στάδια ανάπτυξης του παιδιού, τα γραφοκινητικά στάδια ανάπτυξης
με το γιατί ζωγραφίζουν τα παιδιά; Τι μας «λέει» το παιδικό ιχνογράφημα; Η παιδική ζωγραφιά ως μέσο μη λεκτικής επικοινωνίας. Η παιδική ζωγραφιά ως προβολικό εργαλείο (σκέψεις και συναισθήματα των παιδιών). - Αναφορά στην Εξέλιξη (Στάδια) του Παιδικού Ιχνογραφήματος.
- Αναφορά στην Ψυχοπαιδαγωγική Προσέγγιση του παιδιού μέσα από το ιχνογράφημα .
- Ερμηνεία της Παιδικής Σκέψης στην Πράξη (Ψυχομετρικά εργαλεία, Το τεστ της ανθρώπινης φιγούρας, Το τεστ του σπιτιού, Το τεστ της οικογένειας και Παραδείγματα και αναλύσεις πραγματικών παιδικών ιχνογραφημάτων).
Το παιδικό ιχνογράφημα, λοιπόν, αποτελεί γνώρισμα σημαντικό για την ψυχική, τη λεκτική και τη συναισθηματική θέση του παιδιού, αλλά και ένα σημαντικό εργαλείο αξιολόγησης, αναγνώρισης και δόμησης προγράμματος στα χέρια των ειδικών.
Ωστόσο, καθώς κάθε παιδί έχει τη δική του ιδιαιτερότητα και φύση και εκφράζεται και “ανοίγεται” διαφορετικά, το παιδικό ιχνογράφημα δεν αποτελεί sine qua non για το πώς εκείνο νιώθει και αντιλαμβάνεται τα πράγματα γύρω του.
“Αφήστε το παιδί να ζωγραφίσει και να εκφραστεί δημιουργικά χωρίς πίεση και νόρμες. Δώστε του όμως την ευκαιρία να μιλήσει, να εκφραστεί και να παρουσιάσει με ήχους και λόγια αυτά που θέλει τόσο να πει“, τόνισε χαρακτηριστικά στην εισήγησή του ο Δρ Κοΐνης.