OMIROS EDUCATIONAL GROUP
AegeanCollege logo

Η ψυχική υγεία στην εποχή του κορονοϊού

Ιδέες για τις ψυχικές επιπτώσεις του COVID-19

Κορονοϊός-COVID 19: μια πρωτόγνωρη συνθήκη στη ζωή μας

της Κυριακής Θεοδόση-Πολυμέρη*

Καθώς τις τελευταίες εβδομάδες βιώνουμε μια πρωτόγνωρη συνθήκη, μια κατάσταση βιωμένη ως αόρατη απειλή, η οποία δυνητικά μπορεί να έχει σοβαρές επιπτώσεις στην υγεία μας ή αυτή των οικείων μας, παρατηρείται ότι ερμηνεύουμε τα ερεθίσματα του περιβάλλοντός μας ως αρνητικά, καταστροφικά και απειλητικά, την ώρα που ενισχύεται και μια τάση «πρόβλεψης» ή ελέγχου του μέλλοντος.

Μέσα σε αυτά τα αχαρτογράφητα νερά, με επιπτώσεις τόσο σε ψυχολογικό όσο και σε πολιτικοοικονομικό και κοινωνικό επίπεδο, μπορούμε να εστιάσουμε στις θετικές πλευρές, φέρνοντας την κατάσταση στις πραγματικές της διαστάσεις και επιφέροντας την πολυπόθητη ψυχική ισορροπία που είναι τόσο αναγκαία και σημαντική αυτές τις στιγμές.

Τροφή για σκέψη

Κάποιες απλές και εύκολες προτάσεις για σκέψη και επεξεργασία είναι οι ακόλουθες:

1. Φιλτράρισμα πληροφοριών: προσπαθήστε να αποφύγετε πληροφορίες οι οποίες σας προκαλούν στρες και άγχος και που σας οδηγούν σε κατάσταση ανησυχίας και φόβου. Αντ’ αυτού, επικεντρωθείτε σε πληροφορίες που σας προετοιμάζουν πρακτικά να ανταπεξέλθετε, με αίσθημα ελέγχου, σε οποιαδήποτε κατάσταση.

2. Κάντε χρήση της τεχνολογίας: επικοινωνήστε με τα αγαπημένα σας πρόσωπα με τους διαφορετικούς τρόπους που προσφέρει η τεχνολογία. Διασκεδάστε διδάσκοντας σε αγαπημένα σας πρόσωπα τη χρήση των νέων τεχνολογιών και τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους μπορείτε να επικοινωνήσετε, όχι μόνο γραπτώς αλλά με εικόνα και ήχο, μιας και το μυαλό μας αντιδρά με θετικά συναισθήματα όταν χρησιμοποιούμε όλες μας τις αισθήσεις.

3. Καθημερινό πρόγραμμα: καθώς η καθημερινότητα αποσταθεροποιείται έτσι απορρυθμίζονται και οι ρουτίνες που προσφέρουν σταθερότητα, ασφάλεια και αίσθημα ελέγχου. Έτσι, προσπαθήστε να μη χαλάτε το πρόγραμμα της καθημερινότητάς σας:

  • Εργαστείτε από το σπίτι στο ίδιο ωράριο με την εργασία στο γραφείο.
  • Η ώρα ύπνου το βράδυ και έγερσης το πρωί να μείνουν αμετάβλητες.
  • Μην παραμένετε στον χώρο του ύπνου, αλλά σηκωθείτε και ντυθείτε σαν να είστε έτοιμοι να βγείτε έξω από το σπίτι.

4. Ακούστε μουσική και κινηθείτε: η μουσική αποτελεί μια «γλώσσα» που στέλνει θετικά μηνύματα στον εγκέφαλο, τον διεγείρει και τον ωθεί σε δραστηριότητα, κινητοποιώντας φαντασία, συναισθήματα και καλή διάθεση. Έτσι, η μουσική είναι ικανή να μας κινητοποιήσει τόσο να κινηθούμε όσο και να κινητοποιηθούμε.

5. Αποφύγετε τον αρνητικό τρόπο σκέψης εστιάζοντας στο “εδώ και τώρα”: η συνθήκη την οποία θα πρέπει όλοι να ακολουθήσουμε για τον περιορισμό του COVID-19, δηλαδή ο περιορισμός των εξόδων από το σπίτι, μπορεί να επιδεινώσει τη διάθεση μας και να προκαλέσει αρνητικές σκέψεις.

Έτσι, προσπαθήστε να εστιάσετε την σκέψη σας στο παρόν και την τωρινή πραγματικότητα και να επικεντρωθείτε στα θετικά στοιχεία της νέας κατάστασης: περισσότερος πραγματικός χρόνος για τον εαυτό μας και τα παιδιά μας, ποιοτικός χρόνος στο σπίτι κλπ.

Ίσως μέσα από αυτή την περίπλοκη και πρωτόγνωρη κατάσταση θα μπορέσουμε να συνειδητοποιήσουμε πόσο πολύ έχουμε ενδεχομένως απομακρυνθεί ο ένας από τον άλλο, αλλά και από τον ίδιο μας τον εαυτό.

Ίσως αυτή εμπειρία μας βοηθήσει να “χτίσουμε” βαθύτερους τρόπους επικοινωνίας.

*Επικεφαλής (Programme Director) του προπτυχιακού προγράμματος στις σπουδές Ψυχολογίας, ARC Coordinator, Senior Lecturer.

Γνώρισε τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Aegean College!

Αποκλειστική συνεργασία με το Coventry University

Επικοινωνήστε μαζί μας

Είμαι ενήμερος για την Πολιτική Απορρήτου και συγκατατίθεμαι

phone icon Contact Aegean College.

Τηλεφωνικό κέντρο:

2103211228

Email:

[email protected]