Η Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών και η Σχολή Υγείας του Aegean College Θεσσαλονίκης ανακοινώνουν τη διοργάνωση του 2ου Συνεδρίου Ειδικής Αγωγής, την Πέμπτη, 28 Σεπτεμβρίου 2023 στο αμφιθέατρο του Ολυμπιακού Μουσείο Θεσσαλονίκης (Αγ. Δημητρίου & 3ης Σεπτεμβρίου), υπό την αιγίδα του Δήμου Θεσσαλονίκης.
Οι εργασίες του Συνεδρίου θα διεξαχθούν από τις 15:00 έως τις 21:00.
Σκοπός του Συνεδρίου είναι η κριτική διερεύνηση και η ανάπτυξη επιστημονικού διαλόγου γύρω από τα ζητήματα, που αφορούν τον τομέα της Ειδικής Αγωγής, Εκπαίδευσης και υποστήριξης στην Ελλάδα στη νέα, “Μετά- COVID” εποχή.
Αναφορικά τόσο με τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται όσο και με τα προβλήματα που ενδεχομένως προκύπτουν, είναι απαραίτητη η γνώση και η προετοιμασία τόσο των ειδικών όσο και των γονέων για τις μορφές αξιολόγησης, παρέμβασης και υποστήριξης των ιδίων, των παιδιών τους αλλά και των σχολικών πλαισίων, στα οποία καλούνται τα παιδιά να φοιτήσουν. Η Εκπαίδευση, η Παιδεία και οι στρατηγικές παρέμβασης έχουν να διαδραματίσουν καθοριστικούς ρόλους σε αυτή την πορεία.
Το Συνέδριο θα τιμήσει με την παρουσια του ο πρώην καλαθοσφαιριστής Δημήτρης Παπανικολάου ο οποίος θα βραβευτεί για τις δράσεις και τις πρωτοβουλίες του στον χώρο της Ειδικής Αγωγής και εκπαίδευσης.
Δήλωση Συμμετοχής: Συμπληρώστε τη Φόρμα Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος.
ΠΕΜΠΤΗ 28/09/2023
15.00-16.00: Προσέλευση-Εγγραφές
16.00-16.15: Χαιρετισμοί
16.15-16.40: Εκπαιδευτική Ρομποτική σε παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες – Αθηνά Ογσουσγιαννόγλου, Ειδική Παιδαγωγός, MSc Εκπαιδευτική Ρομποτική
16.40-17.20: Κινητικές δυσκολίες σε παιδιά προσχολικής ηλικίας με ΔΑΦ: δεδομένα από την pre-Covid-19 και meta-Covid-19 Eποχή – Φωτεινή Τσιφτζή, Ειδική Παιδαγωγός
17:20-18.00: ABA Προγράμματα Παρέμβασης & Υποστήριξης των Οικογενειών μετά την COVID-19 – Γεωργία Ταμιάκη, Πιστοποιημένη Αναλύτρια Συμπεριφοράς (Board Certified Behavior Analyst) και Παιδαγωγός
18.00-18.20: Διάλειμμα
18.20-18.40: Βράβευση Δημήτριου Παπανικολάου, Πρώην Διεθνής Καλαθοσφαιριστής, CSR Eurohoops Ambassador, Autism Awareness Movitator
18.40-19.20: Εκπαίδευση Σκύλων Βοηθών για παιδιά με Αναπτυξιακές Διαταραχές – Τάκης Πετρόπουλος, Εκπαιδευτής Σκύλων Βοηθών για παιδιά στο φάσμα του Αυτισμού
19.20-19.50: Επενδύοντας στις Σχέσεις στην μετά COVID Εποχή – Αργύρης Αλεξιάδης, Επιστημονικός Διευθυντής Κέντρου Κοινωνικής Πρόνοιας Κεντρικής Μακεδονίας
19.50-20.20: Συζητώντας για τα παιδιά με ΔΕΠΥ στο σχολικό πλαίσιο. Η σημαντικότητα της αξιολόγησης του γνωστικού προφίλ – Δρ. Μαρία Σοφολόγη, Ακαδημαϊκή Υπότροφος, Post Doctoral Researcher, Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
20.20-21.00: Συζήτηση / Ερωτήσεις
Τέλος Συνεδρίου – Κλείσιμο εργασιών του Συνεδρίου
«Εκπαιδευτική Ρομποτική σε παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες»
- Αθηνά Ογσουσγιαννόγλου, Ειδική Παιδαγωγός, MSc Εκπαιδευτική Ρομποτική
- Η παρουσίαση είναι εστιασμένη στην Εκπαιδευτική Ρομποτική απευθυνόμενη σε παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες. Αρχικά, γίνεται προσπάθεια καταγραφής της εξέλιξης της τεχνολογίας, συνεπώς και της Ρομποτικής λαμβάνοντας υπόψιν την τεχνολογική επανάσταση κατά την περίοδο του COVID-19 και παράλληλα τα οφέλη που παρέχει σε μαθητές Ειδικής Αγωγής. Η συνοπτική περιγραφή των χαρακτηριστικών του εκάστοτε είδους Μαθησιακής Δυσκολίας και η παρέμβαση μέσω της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής για τη βελτίωση των διαταραχών του λόγου, της ορθογραφίας και της αριθμητικής αποτελούν επίσης, βασικά ζητήματα. Καταληκτικά, θα συσχετιστεί η έννοια της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής με την ανάπτυξη του κοινωνικού τομέα συμβάλλοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο στη συμπερίληψη ατόμων με ΜΔ.
«Κινητικές δυσκολίες σε παιδιά προσχολικής ηλικίας με ΔΑΦ: δεδομένα από την pre-Covid-19 και meta-Covid-19 Eποχή»
- Φωτεινή Τσιφτζή, Ειδική Παιδαγωγός
- Πλην των βασικών χαρακτηριστικών των Διαταραχών του Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ), την τελευταία δεκαετία έχουν προκύψει ερευνητικά δεδομένα, τα οποία υποστηρίζουν την ύπαρξη διαταραχών κατά την κινητική ανάπτυξη των παιδιών. Επιπλέον, οι κινητικές διαταραχές μπορεί να είναι το πρώτο σημάδι της μη τυπικής ανάπτυξης στις ΔΑΦ. Στόχος μας ήταν να αξιολογήσουμε τις κινητικές δεξιότητες των παιδιών ηλικίας από 4 έως 6 ετών με ΔΑΦ και να τις συγκρίνουμε με τις δεξιότητες των παιδιών με Νοητική Αναπηρία (ΝΑ) και τυπική ανάπτυξη (ΤΑ) σε συγκεκριμένα κινητικά τεστ. 60 παιδιά (20 για κάθε ομάδα) συμμετείχαν στη μελέτη και ζευγαρωμένα ως προς την ηλικία και το δείκτη μη λεκτικής νοημοσύνης τους. Όλα τα παιδιά ήταν διεγνωσμένα με ΔΑΦ ή ΝΑ από Δημόσιες Επιτροπές. Για την αξιολόγηση των κινητικών δεξιοτήτων χρησιμοποιήσαμε το MABC Movement Battery, ένα κινητικό τεστ που εξετάζει διαταραχές της κινητικής ανάπτυξης από την ηλικία των 4 ετών. Οι δοκιμασίες της δέσμης αξιολόγησης κάλυπταν τους τομείς της Επιδεξιότητας Χεριών (manual dexterity-MD), των Δεξιοτήτων Μπάλας (Ball Skills– BS) και της Στατικής και Δυναμικής Ισορροπίας (Balance-Β). Τα αποτελέσματα έδειξαν στατιστική σημαντικότητα σε όλους τους τομείς που εξετάστηκαν ανάμεσα και στις τρεις ομάδες παιδιών (παιδιά με ΔΑΦ, παιδιά με ΝΑ, παιδιά με ΤΑ). Αυτά τα αποτελέσματα επιβεβαιώνουν προηγούμενα ευρήματα και μας παρέχουν δεδομένα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο μέλλον προκειμένου να διερευνήσουμε περαιτέρω τη σχέση μεταξύ ΔΑΦ και κινητικών δεξιοτήτων στην προσχολική ηλικία.
«ABA Προγράμματα Παρέμβασης & Υποστήριξης των Οικογενειών μετά την COVID-19»
- Γεωργία Ταμιάκη, Πιστοποιημένη Αναλύτρια Συμπεριφοράς (Board Certified Behavior Analyst) και Παιδαγωγός
- Η πανδημία COVID-19 από το 2020 και μετά επηρέασε την ειδική αγωγή και τις οικογένειες ατόμων με αναπτυξιακές διαταραχές, όπως και τις υπηρεσίες που λαμβάνουν στην μετά-COVID εποχή. Οι προκλήσεις της πανδημίας ανάγκασαν τους αναλυτές συμπεριφοράς παγκοσμίως να προσαρμόσουν τις υπηρεσίες ειδικής αγωγής που παρείχαν με βάση την Εφαρμοσμένης Ανάλυσης Συμπεριφοράς (ΑΒΑ) και να σχεδιάσουν νέα πρωτόκολλα και προγράμματα παρέμβασης και υποστήριξης των οικογενειών με στόχο τη συντήρηση των δεξιοτήτων που είχαν κατακτηθεί, τη διατήρηση χαμηλών επιπέδων στη συχνότητα ανεπιθύμητων συμπεριφορών και τη διδασκαλία νέων δεξιοτήτων, κυρίως μέσα στο πλαίσιο του σπιτιού. Η στενή εποπτεία της εφαρμογής των προγραμμάτων, η εκπαίδευση και η συμβουλευτική γονέων, σε συνδυασμό με τις ομάδες υποστήριξης μαζί με άλλους γονείς, ήταν βασικές προϋποθέσεις για την επίτευξη τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ενώ παράλληλα άλλαξαν και τις ανάγκες για την παροχή ΑΒΑ υπηρεσιών μετά την πανδημία, όσον αφορά τη μορφή και τη συχνότητά τους.
«Eκπαίδευση Σκύλων Βοηθών για παιδιά με Αναπτυξιακές Διαταραχές»
- Τάκης Πετρόπουλος, Εκπαιδευτής Σκύλων Βοηθών για παιδιά στο φάσμα του Αυτισμού
- Το σωματείο Friends for Life service dogs, είναι ένας Μη Κερδοσκοπικός Οργανισμός ο οποίος ιδρύθηκε το 2018 στην Θεσσαλονίκη και εκπαιδεύει Σκύλους Βοηθούς για παιδιά στο φάσμα του αυτισμού. Στην παρουσίαση θα πραγματοποιηθεί εκτενής αναφορά για την εκπαίδευση ενός Σκύλου Βοηθού γενικά αλλά και για τις δυσκολίες που προέκυψαν κατά τη διάρκεια του Covid. Επίσης, θα πραγματοποιηθεί αναλυτική παρουσίαση για τους Σκύλους Βοηθούς που έχει εκπαιδεύσει το σωματείο και τις θετικές επιδράσεις που έχουν στα παιδιά για τα οποία προορίζονται. Demo dog στο Συνέδριο θα είναι η Ariel.
«Επενδύοντας στις Σχέσεις στην μετά COVID Εποχή»
- Αργύρης Αλεξιάδης, Επιστημονικός Διευθυντής Κέντρου Κοινωνικής Πρόνοιας Κεντρικής Μακεδονίας
- Τα τελευταία χρόνια, λόγω της παγκόσμιας κοινωνικοοικονομικής και υγειονομικής κρίσης που βιώνει ο κόσμος, η τοπική κοινωνία υφίσταται πίεση και ιδίως τα χαμηλότερα οικονομικά στρώματα αυτής και οι ευάλωτες ομάδες πληθυσμού όπως τα παιδιά, οι ηλικιωμένοι, τα άτομα με αναπηρία, γυναίκες που βιώνουν ενδοοικογενειακή βία ή κακοποίηση, άτομα που διαβιούν σε ψυχιατρικά πλαίσια, κρατούμενοι κλπ. Η πανδημία Covid-19 έχει επισημάνει τις αδυναμίες των συστημάτων ψυχικής υγείας και η κοινωνική απομόνωση τα τελευταία χρόνια επηρέασε και επηρεάζει την καθημερινότητα μας. Ωστόσο δίνεται μια ευκαιρία να επαναπροσδιορίσουμε, να επανασχεδιάσουμε τα συστήματα υγείας, ψυχικής υγείας αλλά και στις ζωές μας το να επενδύσουμε στις σχέσεις αποτελεί βασικό κλειδί μιας κοινωνίας για όλους.
«Συζητώντας για τα παιδιά με ΔΕΠΥ στο σχολικό πλαίσιο. Η σημαντικότητα της αξιολόγησης του γνωστικού προφίλ»
- Δρ. Μαρία Σοφολόγη, Ακαδημαϊκή Υπότροφος, Post Doctoral Researcher, Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων
- Τα κύρια χαρακτηριστικά των παιδιών με ΔΕΠ-Υ είναι η εκδήλωση συμπτωμάτων απροσεξίας και/ή παρορμητικότητας – υπερκινητικότητας σε βαθμό δυσανάλογο με την ηλικία τους, με αποτέλεσμα να εμφανίζουν περιορισμένες ικανότητες για συγκέντρωση της προσοχής τους, αναστολή των παρορμήσεών τους και ρύθμιση της συμπεριφοράς τους σύμφωνα με συγκεκριμένους κανόνες. Ο τρόπος εκδήλωσης των συμπτωμάτων αυτών και η κλινική εικόνα που παρουσιάζουν τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ επηρεάζονται από το γνωστικό προφίλ των παιδιών αλλά και από παράγοντες, όπως είναι το φύλο και η ηλικία του παιδιού, αλλά και οι συνθήκες μέσα στις οποίες αυτά τα συμπτώματα εκδηλώνονται. Η αξιολόγηση των γνωστικών λειτουργιών είναι σημαντική καθώς η είσοδος στο σχολείο σηματοδοτεί, για πολλά παιδιά με ΔΕΠ-Υ, την εμφάνιση νέων συμπτωμάτων που σχετίζονται με τη σχολική επίδοση. Η συνεργασία των ειδικών με τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς θεωρείται σημαντική. Λέξεις κλειδιά: Διάσπαση Προσοχής/Υπερκινητικότητα, Γνωστικά ελλείμματα, Προσχολική ηλικία, Σχολική Ηλικία
- Η παρακολούθηση του Συνεδρίου είναι Ελεύθερη.
- Οι συμμετέχοντες θα λάβουν Πιστοποιητικό Παρακολούθησης από το Aegean College.